Trasy piesze, nordic walking

Przedstawiamy propozycję trasy pieszej oraz nordic walking [Przewodnik turystyczny po gminach obszaru LGD "Ujście Baryczy"]

Trasa nordic walking

Długość trasy: około 18 km

Wąsosz - Gola Wąsoska: Z Wąsosza kierujemy się w lewo, przecinamy drogę nr 36 (ul. Rawicka) z Wąsosza do Rawicza i kierujemy się na północ, drogą równoległą do wyjazdowej z Wąsosza. Po przejściu 2,5 km docieramy do wsi Gola Wąsoska.

Gola Wąsoska - Wiklina: Za wsią zagłębiamy się w las, który początkowo mamy po lewej stronie. Trasa jest wytyczona ścieżkami i dróżkami leśnego kompleksu, więc po drodze wiele pięknych widoków flory i fauny, w czerwcu jagody, a jesienią grzyby. Zawsze możemy zatrzymać się i zaopatrzyć w dary lasu. Mijamy najwyższe wzniesienie, tzw. Górę Halinowską.

Wiklina - Zbaków - Czarnoborsko - Wąsosz: W Wiklinie mamy do wyboru dwa rozwiązania. Skręcamy w lewo i asfaltową drogą, o bardzo małym natężeniu ruchu kierujemy się (ponownie w lewo) do Zbakowa Górnego, potem do Czarnoborska, a na skrzyżowaniu przy gazowni (przystanek PKS) ponowny skręt w lewo i drogą na południe wracamy do Wąsosza. Drugie rozwiązanie to marsz z Wikliny do Wodnik.

Wiklina - Wodniki - Pobiel - Wąsosz: W Wiklinie w prawo, na południowy wschód, drogą do Wodnik (3 km) przez las. W Wodnikach skręcamy na południe i ponownie przez las kierujemy się do Pobiela (4 km). Przy wejściu do wsi, po prawej stronie, nowy okazały kościół pw. Miłosierdzia Bożego. Po przejściu przez wieś kierujemy się na zachód, do Wąsosza. W połowie drogi, w oddali, po prawej stronie niewielka wieś Młynary. Z Pobiela do Wąsosza trasa ma dł. ok. 5 km.

Obie trasy możemy pokonać również rowerem w czasie 1-1,5 godz. Trasa do Wikliny i Zbakowa jest oznakowana tablicami informacyjnymi.

Na terenie trzech gmin należących do Lokalnej Grupy Działania, tj. Góra, Wąsosz i Niechlów, istnieje wiele możliwości uprawiania nordic walking. Moda na tę formę spędzania wolnego czasu sprawiła, że w miejscowościach tworzą się grupy pasjonatów, którzy sobie tylko znanymi ścieżkami przemierzają kolejne kilometry. Gminy cechuje duże zalesienie, bogactwo flory i fauny, więc marsz z kijkami w takim otoczeniu to czysta przyjemność.

Szlak pieszy w Wąsoszu

Długość trasy: około 3,5 km, czas zwiedzania: około 1,5 godziny

W Wąsoszu pieszą wędrówkę rozpoczynamy od mostu na Orli. Przy moście skręcamy w lewo w ul. Parafialną, która doprowadzi nas do kościoła pw. Św. Józefa Oblubieńca, tzw. czerwonego. Kościół pochodzi z lat 1893-1894, neogotycki; za nim, w odległości ok. 100 m, ul. Zamkową dojdziemy do pałacu z XIV w. (przebudowany w XVI i XVIII w.). Ciekawy architektonicznie obiekt ma właściciela i nie można wejść do środka, ale wystarczy obejście pałacu, by docenić jego potężną sylwetkę i piękną okrągłą wieżę. Wracamy ul. Zamkową, dochodzimy do ul. Parafialnej i kierujemy się w prawo. Droga doprowadzi nas do kolejnego obiektu sakralnego: kościoła pw. Niepokalanego Serca NMP wzniesionego w wieku XVI (odbudowany w XVIII w.), tzw. białego. Za kościołem, po prawej stronie dawny cmentarz ewangelicki i duża kaplica cmentarna. Ulicą Kościelną wchodzimy na rynek. Po jego zachodniej części ratusz miejski z herbem miasta umieszczonym nad głównym wejściem. Po prawej stronie zobaczymy pomnik poświęcony ofiarom katastrofy samolotu rządowego w Smoleńsku. Mijamy ratusz i zachodnią pierzeję rynku i przechodzimy na drugą stronę ulicy. Zagłębiamy się w ul. Krótką. Na rogu ul. Krótkiej i ul. Korczaka znajduje się budynek, obecnie ośrodek szkolno-wychowawczy, w którym w czasie II wojny światowej znajdował się ośrodek dla dzieci polskich pracownic przywiezionych w ten rejon na przymusowe roboty. Upamiętnia to stosowna tablica. Większość dzieci zmarła i to im poświęcony jest obelisk na miejskim cmentarzu, znajdującym się po prawej stronie drogi prowadzącej do Lechitowa. Wracamy na rynek, gdzie możemy podziwiać neorenesansowe i neobarokowe kamieniczki usytuowane wokół rynku.

Źródło: Wrotkowska J. (red.) (2014). LGD "Ujście Baryczy” - Przewodnik turystyczny po gminach Góra, Niechlów, Wąsosz. Wrocław: Wydawnictwo Studio PLAN.